Een les in economie voor economisten E-commerce Winkels hebben ruime openingsuren waarin men er terecht kan, men heeft een keuzevrijheid, weliswaar beperkt, men heeft meerdere mogelijkheden omte betalen. E-commerce heeft ruime keuzemogelijkheden, snelle levering (alhoewel), maar zeer dicterende uren van levering, dikwijls door blanco wagentjes, niet gemotiveerde koeriers. Deze rijden dan nog kriskras allerlei straten door, zonder veel respect voor anderen. Op dit  ogenblik gaat e-commerce de richting uit van een modegril : Evouleert de sector?
Nauwelijks, het nam het model over van vroegere postorderbedrijven zoals bvb. 3 suisses, en Wehkamp al lang deden, via folders en bestellen. Bakker-Hillegom is uiteindelijk toch failliet. Men voegde een verengde postdienst bij. En zie, het eindproduct was er al. Vefijningen gaan in de kostenverlaging, en weer het outsourcen van mensen in stockage. Later ook in levering. Het product wordt kwalitatief niet beter. Alle producten die op zo’n grens zitten, hebben dan al hun grootste sukses, en dan verslechterd het, de klassieke klok-funktie. Voorbeelden zijn er genoeg, de auto- industrie stikte zo tegen de 21ste eeuw inzake verbeteringen (beter staal, betere verbranding, etc). Men begint dan uitvluchten in leugens te verzinnen (VW, ...) en nu hoopte men de brandstof te vervangen door batterijen, duurder, zwaarder. Maar het product verbetert niet, soms in tegendeel. Dus, nee, geen gemakkelijke “lift-off’ voor een tanende industrie.
Software, of nu apps genoemd. Je kan niet steeds verbeteren en daar geld voor vragen. Ook smartphones kan men niet alsmaar verbeteren. En ja, de verkoop piekt, en begint te verminderen. Wasmachines? Enkel wat op lagere temperaturen, en wat beter waspoeder, wat isolatie maar technisch weinig nieuw. Een markt die niet meer groeit. E-handel : Wel, eenmaal de winkels gaan adverteren “hier kan u xx producten kopen, vrij te kiezen te zien, te voelen, op bijna elk uur van de dag, vlot parkeren, vriendelijke dienst, hulp, en goedkoop”, dan ligt e- commerce op apegapen. Want men heeft één groot probleem ; klantvriendelijkheid. Zij die zich, zoals heel recent nog meegemaakt, in een e-mail om middernacht, de volgende dag zich kunnen vrijmaken. te leveren op de dag die komt
ergens tussen 11u30 en 15u. Oeps, sorry, gezien het onderweg is kan u de leveringsopties niet wijzigen : GLS 8 maart 2018. Dus iemand moet onverwittigd (we dachten dat dat mensen ‘s nachts slapen) tussen die uren thuis wachten, liever geen douche of bad nemen, niet met renovatie bezig. Zit met je smartphone of tablet maar in de zetel en wacht! Niet koken waar je met stoom moet werken, dingen doen waar je geconcentreerd moet bij blijven. Wat een pest! Moeten het steeds werknemers zijn? Nee, vrijwilligers kunnen ook, maar dan moet men hen voornaam menselijk behandelen, niet als goedkoop werkvee. En dat is het probleem. Dus motiveren door zaken te laten doen die juist hen boeien, en door de steun van een grote organisatie ook die mogelijkheden heeft.
Partij KOE kan daar al flink in bijdragen. De partij staat open voor allerlei leervormen, en vele leerdomeinen. We vinden wel dat de plaatselijke overheid de minimale kost van enkele internet- abbonementen moet dragen. Een peulschil. En met dat en een lokaal, komen we ver weg. WORDT VERVOLGD